I 2017 ble det utviklet to manus basert på kilder fra en bemerkelsesverdig forestilling i Terezin-ghettoen, kalt 'Prince Bettliegend' (Den bedriddene prinsen), som ble fremført i 1943. Manusene trekker på bevarte sangtekster fra denne produksjonen, samt populære jazzmelodier fra 1930-tallet som ble brukt til å sette musikk til tekstene, i tillegg til fragmenter av vitnesbyrd fra overlevende som deltok i eller var vitne til forestillingen. Utviklingen av disse verkene skjedde under rammen av det £1,8 millioner AHRC-finansierte prosjektet 'Performing the Jewish Archive'. Prosjektets medforsker, Lisa Peschel, har i over tyve år forsket på teateropplevelser i Terezin. De planlagte forestillingsfestivalene i Australia og Sør-Afrika sommeren 2017 ga en unik mulighet til å gi 'Prince Bettliegend' en stemme i vår samtid. Peschel syntetiserte de eksisterende materialene til en grov plotlinje og samarbeidet med lokale produksjonsteam ved Universitetet i Sydney, produsert av Joseph Toltz og regissert av Ian Maxwell, samt ved Stellenbosch Universitet.