Boken 'Beyond Text' tar leseren med på en reise gjennom en rekke kunstformer og deres anvendelse i ulike profesjonelle sammenhenger. Med et spesielt fokus på hvordan utdanningspraktikere og ledere fra en mengde kulturer, disipliner, yrker og organisasjoner benytter seg av kunstbasert forskning, utforsker verket hvordan disse tilnærmingene kan skape innovative læringsprosesser og styrke profesjonell og organisatorisk utvikling. Dette fargerike prosjektet har lagt til rette for langsiktige systematiske samtaler mellom en uvanlig variert gruppe på tjue-ni deltakere fra åtte organisasjoner i seks forskjellige land. Den kulturelle bredden og mangfoldet i prosjektet er bemerkelsesverdig; for enkelte hadde ikke ordet 'data' stor betydning, mens det for andre var en sentral del av deres daglige arbeid. Noen så kunstnerisk praksis som helt essensiell, mens andre betraktet kunst som et middel for å oppnå andre mål. Deltakerne kom fra ulike bakgrunner, inkludert sosiale entreprenører som drev egne selskaper, forskere ved universiteter, samt enkeltpersoner som kombinerte begge roller. Noen var også aktive innen STEM-fag som økonomi, ledelse og ingeniørfag.