Boken "Dissens and Sensibility" gir en dypdykkende introduksjon til pedagogikken for dissens. Denne pedagogiske tilnærmingen er preget av de dissensuelle egenskapene ved kunst, og boken utforsker både teoretiske fundamenter og praktiske eksempler som viser hvordan denne teorien kan anvendes i ulike kontekster fra utdannelsespraksis til kunstbasert forskning. Motivert av forfatterens langvarige interesse for kunstens rolle i samfunnet generelt, og i utdanning spesielt, representerer dette verket et betydningsfullt nytt bidrag til kunstbaserte tilnærminger innen utdanning. Ved å henvise til filosofer og teoretikere som Jacques Rancière, Gert Biesta, Dennis Atkinson og Helga Eng, viser Lisbet Skregelid hvorfor kunst er viktig; dens evne til å skape nødvendige forstyrrelser og motstand i utdanningssystemet. I denne boken argumenterer hun for at kunst har mye å tilby utdanningen ved å utfordre eksisterende normer, unngå definitive svar og bidra til nye perspektiver både på seg selv, andre, og omgivelsene. Å plassere kunst i sentrum og muliggjøre dissens i utdanningen kan åpne dører til meningsfulle læringsopplevelser.