Boken 'Effective Journalism' av Jessica Roberts gir både journalister og allmennheten en omfattende innføring i de utfordringene moderne kommunikasjonsteknologier og informasjonsmetoder skaper når det gjelder å finne og tolke informasjon på en effektiv måte. Selv om folk generelt er klar over begreper som bekreftelsesbias, innholdsalgoritmer og tilbakeslagseffekter, gir denne boken en tydelig forklaring på disse fenomenene, alt samlet på ett sted og i et enkelt språk. Journalister forstår at publikum står overfor disse problemene, men mange opererer fortsatt under antakelsen om at det å publisere fakta er tilstrekkelig for at sannheten skal vinne i offentligheten. Hovedpoenget i boken er at både journalister og publikum ikke lengre kan tillate seg å tro at all informasjon konkurrerer på like vilkår; det holder ikke bare å presentere 'fakta'. På samme måte som at atferdsøkonomi har skapt ny forståelse, oppfordrer boken til en mer bevisst tilnærming til hvordan informasjon formidles og mottas.