Denne samlingen av nye essays tar for seg et tema av veletablert og voksende kritisk interesse innenfor humaniora. Boken viser tydelig at sjanger er av betydning på en måte som ikke er begrenset av disiplinære grenser. Den inkluderer nyskapende arbeid om sjangertheori og anvendelsen av sjangerbegrepet fra Aristoteles til Derrida og videre. Innleggene fokuserer på forventningsøkonomier og kompetanse, sjanger som medieformat, nyeste utviklinger innen TV-sjangre, oversettelse og sjangerrettethet, sjangerens rolle i filmreklame, kjønnsdimensjonen i sjangere, sjanger i skjønnlitteratur samt problematikken knyttet til klassifisering. Et innledende essay plasserer bidragene i konteksten av en bred rekke tankegang om sjanger i kunst, medier og humaniora. Boken vil være av interesse både for studenter på bachelor- og masternivå, spesielt de som følger kurs i sjangertheori og sjangerkritikk, samt for akademikere som arbeider innen ulike fagfelt som kulturstudier, filmstudier og mediestudier.