David Lynch er en anerkjent filmskaper med en unik tilnærming til kino, hvor hans visjon er dypt forankret i kunst. Inspirert av sin lidenskap for malerier, begynte Lynch å lage film i studietiden med ønsket om å skape en film som kunne bevege seg som en levende kunst. Til tross for hans innflytelse, har mange eksisterende studier av Lynch ofte unnlatt å utforske de komplekse forbindelsene mellom hans filmer og andre kunstformer. Boken 'The Film Paintings of David Lynch' fyller dette gapet, og argumenterer for at Lynchs filmatiske verk må ses i lys av et bredt spekter av kulturelle referanser. Boken henvender seg både til fans av Lynch og spesialister innen filmstudier. Forfatter Allister Mactaggart analyserer Lynchs filmer med fokus på forholdet mellom kommersiell film, avantgarde-kunst og kulturteori. Verk som 'The Elephant Man', 'Blue Velvet', 'Twin Peaks', 'Lost Highway', 'The Straight Story', 'Mulholland Drive' og 'Inland Empire' blir grundig diskutert, og sammenlignet med andre filmer og regissører. Dette illustrerer hvordan Lynchs filmskaping, ofte sett som ensom, faktisk er en del av et større kulturelt samtale.