Boken 'Polanski and Perception' gir en nytilnærming til en regissør hvis betydelige bidrag til filmverdenen ofte blir overskygget av hans personlige liv. Den retter søkelyset mot Roman Polanskis interesse for oppfatningens natur og hvordan dette utfolder seg i hans filmer. Med en økende integrering av kognitiv forskning i filmteori, blir det avgjørende å forstå den perceptuelle psykologien, spesielt i lys av innovative filmteknologier og nyere utviklinger innen digital projeksjon. Denne boken er inspirert av arbeidet til nevropsykologen R. L. Gregory og fokuserer primært på to filmtrilogier: 'Leilighetstrilogien', som inkluderer 'Repulsion', 'Rosemary's Baby' og 'The Tenant', samt 'Etterretnings triligien' med filmer som 'Chinatown', 'Frantic' og 'The Ninth Gate'. I tillegg inneholder boken grundige case-studier av 'Knife in the Water', 'Death and the Maiden' og 'The Ghost'. 'Polanski and Perception' presenterer et frisk og originalt blikk på arbeidet til denne innflytelsesrike filmskaperen.