"Provoking the Field" utfordrer leserne til å delta i debatter og fungerer som en viktig ressurs for transnasjonale forskere innen kunstfag, som er engasjert i kritiske analyser av internasjonal utdanning innen visuell kunst og forskning på doktorgradsnivå. Boken er delt inn i tre deler: doktorprosesser, doktorpraksis og doktorprogrammer, og undersøker utdanningssystemet både i formelle og uformelle læringsmiljøer, fra grunnskoler til høyere utdanningsinstitusjoner, samt samfunns- og voksenopplæring. Denne utgivelsen samler et globalt spekter av bidragsytere som analyserer PhD-programmer innen visuell kunst, med ulike teoretiske perspektiver, innovative kunstneriske og hybride metoder, institusjonelle relasjoner og faglige praksiser, samt stemmer fra feltet i form av kontekstspesifikke kasus. Som et kompendium av ledende stemmer innen kunstutdanning, tilbyr "Provoking the Field" et mangfold av perspektiver på kunsten som forskningsområde, samt en omfattende studie av tilstanden til PhD-programmer i visuell kunst innen utdanning.