Denne betydningsfulle samlingen av tekster presenterer et utvalg tilgjengelige og innsiktsfulle essays som for første gang utforsker et spennende nytt område innen akademisk analyse og debatt. Gjennom casestudier av sentrale filmer og filmskapere flytter bidragsyterne i denne boken diskusjonene om queer-representasjon og begjær inn i en unikt mangfoldig og divergerende europeisk kontekst. Boken reiser mange provoserende spørsmål omkring forståelser av kjønn, seksualitet og identitet i film, med fokus på hvordan disse temaene overskrider nasjonale grenser, kulturer og tradisjoner. Emnene som tas opp inkluderer: queer nasjonalitet og filmene til François Ozon, Olivier Ducastel og Jacques Martineau; de seksualpolitiske aspektene ved postkommunistisk Praha; fremstillinger av «Gay Bar» i filmer som Coming Out, Beautiful Thing og Les Nuits Fauves; queer performance og publikumsopplevelse i Lola und Bilidikid og Hamam; den svenske «Drag King»-scenen; Monika Treut og queer tysk kino; samt de subversive poetiske stilene til Bavo Defurne og Matthias Müller.