Samlingen "Removing the Educational Silos" er et betydningsfullt verk skrevet av pedagoger som aktivt deltar i flerfaglig og tverrfaglig utdanning. Forfatterne drives av en nysgjerrighet som omfavner den samarbeidende naturen av både kognitiv og kinestetisk deltakelse og bevissthet. Bokens kapitler fungerer som inspirasjonskilder og er utformet for både reproduksjon og tilpasning, noe som gir både nybegynnere og erfarne pedagoger et solid utgangspunkt for videre utforskning. Hvert kapitel tar for seg utvikling og implementering av tverrfaglige kurs innen høyere utdanning, og de behandler temaer som navigering i administrative systemer samt løsninger på de utfordringene som oppstår når man krysser avdelinger eller høyskoler. Dette inkluderer alt fra kursbeskrivelser til de komplekse forholdene rundt professorers arbeidsmengde. I tillegg inneholder mange kapitler grundige opplysninger om de spesifikke kursene som undervises, med detaljert informasjon om pensum, eksempler på leksjoner og både formelle og uformelle vurderinger. Boken byr også på flere casestudier som illustrerer praktisk anvendelse av teori.