I en stadig mer fragmentert og mangfoldig verden har pedagogikken en viktig rolle å spille. Denne boken, 'Interkulturell pedagogikk som motkraft', tar for seg hvordan pedagogikk kan hjelpe mennesker til å oppdage meningen i livet og bidra positivt til samfunnet. Forfatterne argumenterer for at interkulturell pedagogikk må stå som en motvekt mot monokulturelle tilnærminger, både i skolen og i barnehagen. Målet er å transformere udemokratiske praksiser som assimilering, segregering og radikalisering. Gjennom teorier og praktiske eksempler utforsker antologien essensielle verdier innen pedagogisk arbeid, som likeverd, subjektivering, intersubjektivitet, dialog og inkludering. Den interkulturelle pedagogikken kan fungere som et kritisk blikk på menneskers muligheter og gi barn og unge en forståelse av seg selv som unike individer som kan bidra til positive endringer i samfunnet. Bokens omslag, som avbilder en blomstereng, symboliserer dette mangfoldet, hvor blomstene står for det gode og vakre i menneskelig variasjon. I likhet med hageeiere som velger blomster fremfor å klippe plenen, oppfordrer forfatterne oss til å verdsette det menneskelige mangfoldet for å motarbeide standardiseringens ekskluderende konsekvenser. Et slikt interkulturelt pedagogisk perspektiv plasserer et stort ansvar på pedagoger for å transformere monokulturelle praksiser til noe mer inkluderende og mangfoldig.