Denne spennende læreboken utfordrer de underliggende antakelsene som finnes i de fleste eksisterende forskningsarbeider innen internasjonale relasjoner (IR) og presenterer i stedet emnet fra ulike perspektiver i den globale sør. Boken er delt inn i fire seksjoner: (1) disiplinen IR, (2) nøkkelbegreper og kategorier, (3) globale spørsmål, og (4) fremtidige perspektiver innen IR. Den undersøker hvordan verdenspolitikk har blitt adressert av tradisjonelle kjernekonsepter, samt utforsker begrensningene ved disse tilnærmingene for å forstå både sørlige og nordlige opplevelser av det 'internasjonale'. Boken oppfordrer leserne til å reflektere over hvordan sentrale ideer har blitt utviklet innen disiplinen, og gjennom systematiske bidrag fra forskere fra hele kloden, tar sikte på å både transformere og berike de dominerende begrepene i den akademiske debatten. Dette styrkende, kritiske og reflekterende verktøyet for å tenke på mangfoldet av erfaringer innen internasjonale relasjoner og for å sette dem i sentrum i klasserommet.