Boken "Internationalising Programmes in Higher Education" tar for seg de utfordringene høyere utdanningsinstitusjoner møter når de skal koble sammen internasjonalisering som en sentral universitetstrategi med leveringen av interkulturelt kompetente og ansvarlige kandidater. Gjennom en kombinasjon av internasjonale casestudier og forskningsresultater gir den en grundig innsikt i hvilken rolle utdanningsutviklere kan spille i internasjonaliseringen av høyere utdanning og i tilretteleggingen av en internasjonalisert læringsopplevelse for alle studenter. Boken plasserer internasjonal utdanning i både globale og lokale kontekster og bidrar konkret til utforming og leveranse av internasjonaliserte læreplaner. Den gir også praktiske forslag til hvordan akademisk personale kan forbedre kvaliteten på sine programmer ved å utnytte mulighetene som finnes i internasjonale klasserom, hvor studentene har varierte akademiske, språklige og kulturelle bakgrunner. Innholdet i boken er derfor også grunnleggende for videreutdanning og profesjonell utvikling (CPD).