I den nordligste delen av Norge finnes det historier om barndom og skolegang som skiller seg betydelig fra opplevelsene i resten av landet. Dette er fortellinger om skolebarn som ble skilt fra hjem og foreldre, og som fikk forbud mot å bruke sitt eget språk. Disse historiene bærer preg av både tap og skam, men de vitner også om et utdanningstilbud som har gjennomgått betydelige forbedringer. Finnmark er unikt i europeisk sammenheng, med en bemerkelsesverdig oppbygging av skoleinternater i en kort periode, til tross for den avsides beliggenheten. Bakgrunnen for denne utviklingen var en intensjon om å fornorske de samiske og finske barna, bygge nasjonen Norge, samt å fastslå norsk suverenitet i de grenseområdene som berører Finland og Russland. Boken utforsker dyptgående livene til disse barnas historier, men inkluderer også perspektivene fra foreldre, internatansatte og de som var involvert i utformingen av skolepolitikken. Den gir en klar fremstilling av hvordan disse historiene har formet regionens fortid. Ingjerd Tjelle, født i 1963, har vært en aktiv stemme som journalist, forfatter og formidler siden 1984. Hun har en cand.mag.-grad med studier i historie, statsvitenskap og rettslære. Tjelle har tidligere skrevet om barnehjemsbarn, internatbarn, samt temaer knyttet til blodstoppere og lesere, alt med et sterkt fokus på sin hjemby Finnmark.