Den kontinuerlige utviklingen av internett og relaterte sosiale medieplattformer har åpnet opp for omfattende nye muligheter for kommunikasjon, sosialisering, uttrykk og samarbeid. Disse teknologiene har også gitt forskere nye ressurser for å utforske, observere og måle menneskelige meninger, aktiviteter og interaksjoner. Samtidig står de som benytter internett og sosiale medier til forskningsformål, samt de som har ansvar for å tilrettelegge og overvåke etisk forskning, som etiske vurderingsutvalg, overfor en stadig utvidende rekke av etiske dilemmaer. Boken "Internet Research Ethics for the Social Age: New Challenges, Cases, and Contexts" tar direkte opp disse diskusjonene og debattene, og stimulerer til nye måter å tenke på – og arbeide med – å løse de nyskapende etiske utfordringene vi står overfor ettersom forskningen knyttet til internett og sosiale medier fortsetter å utvikle seg. Kapitlene i denne boken, skrevet av anerkjente globale fagpersoner og forskere, tilbyr omfattende refleksjoner over dagens etiske problemstillinger.