I "Interpreting Interviews" tilbyr Mats Alvesson en dyptgående utforskning av intervjuprosessen gjennom åtte originale metaforer. Disse metaforene gir verdifulle innsikter om hva som skjer under intervjuer og hvilke faktorer som kan påvirke intervjupersonens respons, langt utover det å bare formidle sannheten eller beskrive erfaringer. Boken oppfordrer leserne til å utføre intervjuer på smarte og effektive måter, samtidig som den utfordrer den tolkende naturen av intervju som metode, og de teoretiske forutsetningene for kunnskapen som formidles gjennom denne metoden. Den oppdaterte andre utgaven introduserer nytt innhold som inkluderer: - Hvordan unngå fallgruver i intervjuer - Hvordan utnytte intervjupersoner med erfaring og innsikt - Hvordan arbeide kreativt med generativt material - Verdien av gjentatte intervjuer over tid Boken er en nyttig ressurs for forskere, studenter og alle som ønsker å forbedre sine intervjuferdigheter og forstå den komplekse dynamikken i datainnsamling gjennom intervjuer.