Evangeliet etter Matteus skiller seg ut som en favoritt blant tidligere kirkefedre som har kommentert boken. Tradisjonen med patristiske kommentarer til Matteus begynte med Origenes banebrytende verk, en 25-binds kommentar til det første evangeliet på midten av 300-tallet. I den latin-talende vesten, hvor kommentarer ikke dukket opp før et århundre senere, ble den første kommentaren til Matteus skrevet av Hilarius av Poitiers på midten av 400-tallet. Fra dette punktet ble det første evangeliet et av de mest kommenterte tekstene innen patristisk eksegese. Fremragende eksempler inkluderer Hieronymus sin fire-binds kommentar og det verdifulle, men anonyme og ufullstendige 'Opus imperfectum in Matthaeum'. Det finnes også greske katena-fragmenter som stammer fra kommentarer av Teodor av Heraklea, Apollinaris av Laodikea, Teodor av Mopsuestia og Kyrillos av Alexandria. De gamle homiliene gir også rikelig med kommentarer, blant annet Johannes Chrysostoms nitti homilier og Chromatius' femti-ni homilier om evangeliet etter Matteus.