Døden til Gud i Vesten var innledningen til en metafysisk såpeopera som fortsatt pågår. Kristendommens mesterverk var å kombinere en sterk tro på individet med løftet om evig deltakelse i det Absolutte. Når dette drømmen bleknet, ble det gjort ulike forsøk på å tilby individet et minimum av eksistens. Det nyeste av disse forsøken er reklame, som søker å vekke begjær og forvandle subjektet til et lydig spøkelse, dømt til å følge reklamasjens ethvert påfunn. Men, som med alle tidligere forsøk, mislykkes denne overfladiske deltakelsen i verden, og ulykken og depresjonen fortsetter å spre seg. Vi kan imidlertid alle frembringe en kald revolusjon i oss selv ved å tre ut av informasjonens og reklamens strøm. Vi må ta oss tid, koble fra TV-en, skru av smarttelefonene, slutte å kjøpe unødvendige ting og anta en estetisk holdning til verden. Vi trenger bare å være stille i noen sekunder. Dette er et av hovedtemaene utviklet av Michel Houellebecq.