Sandra Smidt tar leseren med på en reise gjennom de sentrale begrepene til Lev Vygotsky, en av det 20. århundrets mest innflytelsesrike teoretikere innen tidlig utdanning. I denne boken avdekkes hans banebrytende prinsipper for tidlig læring og undervisning på en forståelig måte, samtidig som viktige sammenhenger mellom hans fascinerende ideer blir belyst. "Introducing Vygotsky" er en uvurderlig følgesvenn for alle som jobber med barn i de tidlige årene. Boken presenterer Vygotskys nøkkelbegreper og diskuterer hvilke implikasjoner disse har for undervisning og læring. Hver kapittel inkluderer også en nyttig ordliste med termer. Teksten er lettfattelig og illustrert med konkrete eksempler fra virkelige situasjoner i tidlig barneomsorg. De omtalte konseptene spenner fra mediering og hukommelse, kultur og kulturelle verktøy, mentale funksjoner, språk, konsepter og tenkning, til aktivitetsteori, lek og mening. Dette er et essensielt lesestykke for alle som er interessert i eller arbeider med barn.