Denne originale og utfordrende boken introduserer det banebrytende konseptet 'usynlig utdanning', som teoretiseres ved hjelp av kritiske posthumanistiske begreper og demonstreres gjennom et bredt spekter av empirisk forskning. Usynlig utdanning refererer til den læringen som skjer i hverdagen; den er usynlig fordi den bevisst ignoreres og nedvurderes, men den er fortsatt utdanning fordi den er kraftfull og formende. I stedet for å være marginal, er det nettopp her fremtiden blir formet. Boken utfordrer den feel-good fiktionen om sosial mobilitet gjennom formell utdanning og erstatter den med det nye konseptet om fremtidige mutabiliteter som formes gjennom usynlig utdanning. Dette er den første boken som sammenfører livslang læring med kritisk posthumanisme på en måte som belyser begge temaer gjensidig. Den er basert på et variert spekter av finansiert empirisk forskning om usynlig utdanning, og tar for seg landskap, dyr, objekter (både materielle, immaterielle og merkelige), aktivisme, frivillighet og arbeid, samt liv hjemme og omsorg.