I USA nærmer vi oss fire millioner veitrafikkdødsfall siden registreringen startet i 1899. Tallene har blitt verre i de senere årene, men vi fortsetter å akseptere disse tapene som en del av hverdagen. Det har ikke vært noen grundig vurdering av hvorfor vi konstruerer veier som bokstavelig talt tar liv. For å redusere de tragiske ulykkene på våre veier må vi endre tankesett og transformere transportsystemet dramatisk. Dette gjelder spesielt trafikkingeniører, ettersom de fortsatt har ansvaret for utformingen av våre gater. I "Killed by a Traffic Engineer" kaster sivilingeniørprofessor Wes Marshall lys over hvor lite vitenskap som faktisk ligger bak utformingen av våre veier, der sikkerhet ofte blir satt på sidelinja. Selv om trafikkingeniører ikke har til hensikt å forårsake skade, forklarer han at de er medskyldige i å skape et transportsystem hvis design i stor grad er basert på plausible, men ubekreftede antagelser. Boken er grundig forsket på og velskrevet, og gir en urovekkende innsikt i veidesign og offentlig sikkerhet.