Hvordan lære elevene å lære? : en håndbok i læringsstrategier
Produktbeskrivelse
I skolen er det essensielt at elevene ikke bare tilegner seg faglig kunnskap, men også lærer hvordan de best kan lære. I boken 'Hvordan lære elevene å lære?' presenterer Mette Bunting en grundig gjennomgang av både teoretiske perspektiver og forskningsbaserte metoder knyttet til læring. Forfatteren påpeker at en overfladisk introduksjon til ulike læringsstrategier ofte ikke er tilstrekkelig; elevene trenger også veiledning i når og hvordan de skal benytte seg av disse strategiene. En avgjørende del av læringsprosessen er evnen til å reflektere over egen læring, noe Bunting fremhever som en av de mest betydningsfulle læringsstrategiene. Boken tilbyr også et variert repertoar av læringsstrategier som er skreddersydd for ulike fagområder og skolens ulike nivåer. Disse strategiene er designet for å hjelpe elevene med å huske informasjon bedre, organisere kunnskap mer effektivt, samt utvide og utdype det de allerede har lært. Videre presenterer boken metakognitive strategier som gjør det mulig for elevene å overvåke sin egen læring. 'Hvordan lære elevene å lære?' er en inspirerende ressurs for lærere og lærerstudenter, og den gir konkrete ideer og motivasjon til å skape engasjerende undervisning som fremmer elevers læringsutbytte.