Klassen som fellesskap. Del 2, Lærerarbeid med elevkultur for læring og danning
Produktbeskrivelse
Boken 'Klassen som fellesskap. Del 2, Lærerarbeid med elevkultur for læring og danning' utforsker det essensielle lærerarbeidet som omhandler klassen som et fellesskap, fokusert på læring og danning. Den stiller spørsmål ved hvordan læreren kan tilrettelegge for både faglig og sosial utvikling hos elevene, og hvordan man kan unngå et motstridende klasseromsmiljø. Bokens kjerne ligger i lærerens samfunnsmandat, som forutsetter klasserom som fremmer inkludering, tilpasset opplæring, dialog, demokrati, kritisk tenkning og danning. Gjennom drøftinger av disse begrepene klargjør forfatteren hvilke prinsipper læreren må ivareta i klasserommet, og gir konkrete eksempler på hvordan lærere har implementert dette på barne- og ungdomstrinnet. Det legges vekt på at læreres beslutninger må baseres på profesjonelt skjønn, der de vurderer hvilke didaktiske prinsipper som er mest hensiktsmessige for det spesifikke klasserommet. Klassen sees på som en levende elevkultur, som har stor innvirkning på både faglig og sosial læring. En lærer som utviser autoritet kan spille en nøkkelrolle i utviklingen av denne kulturen, samtidig som eksisterende elevkultur vil forme hva lærerens ambisjoner kan realiseres i klasserommet. 'Klassen som fellesskap' er en grundig og innsiktsfull veiledning for lærere som ønsker å forstå og forbedre dynamikken i sine klasserom.