Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag : en introduksjon
Produktbeskrivelse
Boken "Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag. En introduksjon" gir leserne en grundig innføring i metoder som benyttes innen økonomiske og administrative fag. Forfatterne legger stor vekt på de praktiske aspektene som er avgjørende i de ulike fasene av en undersøkelse. Særlig fokus rettes mot bruken av SPSS i kvantitative analyser. Innledningsvis belyses grunnleggende vitenskapsfilosofi og betydningen av metodisk innsikt. Boken forklarer sentrale begreper og gir en helhetlig oversikt over undersøkelsesprosessen. Den kvantitative delen omhandler aspekter som utvalg, operasjonalisering, datainnsamling samt analyser av ulike former. Forfatterne retter oppmerksomheten mot de mest brukte analysene i feltet, inkludert gjennomsnitt, standardavvik, krysstabeller, korrelasjon, regresjon og eksperimenter. Når det gjelder den kvalitative delen, redegjøres det for kjennetegn ved kvalitativ metode og situasjoner hvor dens bruk er hensiktsmessig.