Lekens flertydighet : barns lek i en institusjonalisert barndom
Produktbeskrivelse
Boken "Lekens flertydighet" av Maria Øksnes tar for seg den mangfoldige og varierte naturen ved barns lek, og belyser hvordan denne leken forstås ulikt av ulike mennesker. I pedagogiske sammenhenger er det en tendens til å fokusere på spesifikke former for lek, som ofte sees på som verktøy for læring og utvikling. Øksnes utfordrer denne tradisjonelle tilnærmingen ved å fremheve viktigheten av lekens egenverdi og gleden den gir barna. I en tid der barns liv i stor grad er preget av voksne som organiserer og kontrollerer deres aktiviteter, skaper forfatteren rom for alternative perspektiver på lek som går utover nytteverdi. Denne reviderte utgaven forsterker fokuset på anerkjennelse av lekens flertydighet, og inkluderer forskning basert på observasjoner av barns lek og diskusjoner om hvordan barna selv opplever lek i barnehager og skolefritidsordninger. Gjennom å belyse de en-dimensjonale forståelsene som ofte preger voksne, inviterer "Lekens flertydighet" leserne til å reflektere over lekens brede aspekter og hvordan disse kan anerkjennes og verdsettes i ulike pedagogiske miljør. Boken retter seg mot studenter og fagpersoner som arbeider med barn i barnehager, skoler, SFO, AKS og andre fritidsarenaer, samt alle som har interesse for barns lek og utvikling.