Boken "Perspektiver på livsmestring i skolen" presenterer en omfattende samling av ny kunnskap om folkehelse og livsmestring innen utdanningssektoren. Gjennom ni kapitler undersøker antologien hvordan livsmestring kan adresseres fra flere faglige perspektiver, som både pedagogikk og medisin. Bokens hovedfokus er å se læring og helse som en helhet, noe som er essensielt i dagens utdanningssystem. Blant temaene som diskuteres, finner vi spørsmål knyttet til prestasjonspress og i hvilken grad dette er et individuelt eller kollektivt ansvar. Kapitlene tar også for seg de viktige relasjonene mellom lærere og elever, og hvordan disse kan bidra til livsmestring. Videre belyses mulighetene for relasjonell kapasitetsbygging som en metode for samskaping, samt hvordan mindfulness kan benyttes som verktøy for å fremme livsmestring. Boken berører også emner som stressregulering og oppmerksomhet, kjent under begrepet mestringsmedisin, og utforsker hvordan friluftsliv og naturnærvær kan spille en rolle i livsmestring. En annen viktig dimensjon er hvordan vi kan lytte til elevstemmen i denne prosessen. I lys av fagfornyelsen får livsmestring stadig mer oppmerksomhet, og "Perspektiver på livsmestring i skolen" tilfører verdifulle perspektiver som tar utgangspunkt i hele mennesket. Bokens mål er å skape mening, fremme livsglede og gi livskraft for et godt og meningsfylt liv. Dette verket er relevant for både studenter og lærere innen pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger, samt de som deltar i etter- og videreutdanningsprogrammer for lærere. Den egner seg også for yrkesgrupper som arbeider med barn og ungdom, inkludert ansatte i skoler, barnehager, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnevern.