I 'Psykososialt læringsmiljø' settes det fokus på det psykososiale miljøet, et sentralt tema innen skolepolitikken. Boken utforsker opplæringslovens kapittel 9A, som pålegger skolene å arbeide aktivt og systematisk for å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever. Gjennom fem grundige perspektiver stilles det spørsmål ved essensen av psykososialt miljø: Hva innebærer egentlig begrepet, og hvordan er det integrert i ulike styringsdokumenter? Hvordan opplever elever sine relasjoner til jevnaldrende, og hvilken rolle kan lærere spille i elevenes psykososiale utvikling? Boken bringer også frem erfaringer fra minoritetsspråklige elever, med fokus på inkludering og marginalisering. Betydningen av lærerstøtte for elever som har opplevd mobbing blir vurdert, samt strategier for lærere for å fremme et sunt psykososialt miljø. 'Psykososialt læringsmiljø' er en uvurderlig ressurs for studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk som ønsker å forstå og forbedre elevenes trivsel og læringskvalitet.