Retail design : den fysiske butikken som markedsføringskanal
Produktbeskrivelse
I boken 'Retail design. Den fysiske butikken som markedsføringskanal' analyserer Marit Andreassen de ulike metodene og strategiene innen retail design. Hun utforsker hvordan man best kan utnytte markedsundersøkelser og effektiv merkevareledelse for å skape en butikkopplevelse som tiltrekker seg kunder. Boken tar for seg sentrale temaer som tilpasning av fysiske butikklokaler til forskjellige brukerbehov, utvikling av unike konsepter og strategier, samt viktigheten av å visualisere bedriftens identitet. Andreassen belyser videre hvordan menneskelig persepsjon og sansene våre spiller en avgjørende rolle i kjøpsbeslutninger, samt hvordan rommet og vareplasseringen påvirker forbrukernes atferd. Hun viser hvordan scenografi kan brukes effektivt i utstillinger og butikker for å skape en minneverdig opplevelse. 'Retail design' ligger på skjæringspunktet mellom fagområder som sosiologi, antropologi, ledelse, design, arkitektur, salg og økonomi. For å lykkes som retail-designer er det essensielt å forstå detaljistens merkevare og målgruppe, slik at butikken kan utvikles i tråd med det valgte konseptet, og samtidig gi en inspirerende og engasjerende opplevelse for kundene.