Denne boken er en banebrytende introduksjon til etnometodologisk samtaleanalyse, kjent som CA (Conversation Analysis), på norsk. Den gir leserne en grundig innsikt i hvordan denne forskningsmetoden kan anvendes for å analysere og forbedre kommunikasjonen innen ulike arbeidsfelt, særlig i utdanningssektoren og helse- og omsorgstjenester. Boka tar sikte på å styrke forståelsen av samtalers grunnleggende strukturer, samt hvordan profesjonelle aktører benytter seg av samtaler i praktikumsituasjoner. Gjennom praktiske eksempler og innføring i vitenskapelig metode tilbyr forfatterne et solid grunnlag for lesere som ønsker å utforske samtaleanalyse nærmere. I tillegg etablerer de norske fagbegreper og presenterer et variert eksempelmateriale fra institusjonelle kontekster. Dette gjør boka til et uvurderlig verktøy for master- og PhD-studenter, undervisere i lærerutdanning, helsekommunikasjon, og språk- og kommunikasjonsfag. Likevel er den også til stor nytte for lærere og helse- og omsorgspersonell som ønsker å forbedre sin kommunikasjon, samt for akademikere og forskere som er nysgjerrige på dybden av samtaleanalyse.