Boken 'Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen' tar for seg de mange spesialpedagogiske utfordringene som lærere erfarer i skolehverdagen. Her blir temaer som språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, emosjonelle problemer, oppmerksomhetssvikt (ADHD), tics og Tourettes, i tillegg til syns- og hørselsvansker, utviklingshemming, hjerneskade og autisme nøye belyst. Forfatterne viser hvordan ulike forhold kan føre til at elever trenger spesialpedagogisk tilrettelegging eller en forsterket innsats. Boken belyser også hvordan skolene kan organisere og tilpasse læringsmiljøet for å forbedre elever med spesielle behov, og gir råd om tidlig identifisering og tiltak. Målsetningen er å skape et trygt og stimulerende læringsmiljø der alle elever kan oppleve trivsel, utvikling og læring. Dette verket er nyttig for studenter på lærerutdanningene og spesialpedagogikk, samt for helse- og sosialfaglige utdanninger og lærere som ønsker å fordype seg i temaet.