I boken 'Tilpasset opplæring' utforsker forfatterne fundamentet og viktigheten av tilpasset opplæring i skoleverket. Den gir innsikt i hvordan ansvaret for å implementere tilpassede læringsmetoder kan forstås og anvendes i praksis. Gjennom fem forskjellige perspektiver blir det stilt sentrale spørsmål om tilpasset opplæring: Hvordan kan prinsippene for tilpasset opplæring forstås og implementeres effektivt i klasserommet? Hvordan kan profesjonsfellesskap samarbeide for å fremme en tilpasset opplæring for alle elever? Hva er erfaringene til elever med stort læringspotensial når opplæringen blir tilpasset? Hvordan kan spesielt flerspråklige elever få tilpasset sin læring? Og hva kreves for å lede en tilpasset leseopplæring? Boken er en verdifull ressurs for studenter innen pedagogiske og spesialpedagogiske fag, samt for forskere som undersøker skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som ønsker å utvikle inkluderende læringsmiljøer.