I 'Undervisningsdesign' utfordrer Helena Wallberg tradisjonelle tanker om timeplanlegging ved å introdusere konseptet timedesign. Hun argumenterer for at begrepet 'planlegging' gir assosiasjoner til et endelig produkt som elevene skal motta, mens 'design' setter fokus på forberedelsesprosessen. Wallberg fremhever at undervisning ikke bare handler om å presentere ferdige løsninger, men om å skape et tilpasset læringsmiljø der læreren tar hensyn til elevenes ulike behov. I en klasse står man ofte overfor utfordringen med at individuelle tilnærminger ikke alltid er det mest hensiktsmessige. Her peker forfatteren på viktigheten av differensiert undervisning som et alternativ til spesialløsninger for hver enkelt elev. For å møte de motstridende kravene som undervisningen legger på læreren, må man fra starten av organisere klasseromsarbeidet basert på den konkrete situasjonen som oppstår. Wallberg legger også vekt på betydningen av å være tydelig i kommunikasjonen, avklare forventninger og tilby flere læringsveier mot målet, noe som kan styrke elevenes læringsopplevelse. Boken gir lærerene konkrete verktøy og refleksjoner som kan bidra til mer effektiv undervisning.