Boken 'Sheng' henvender seg til et bredt spekter av lesere, inkludert lingvister, kunstnere, ungdom, urbanistiske forskere, pedagoger, beslutningstakere og språkplanleggere som står overfor utfordringer knyttet til flerspråklighet og utdanningsspråk i Kenya. Nairobi, som en dynamisk by, gir en rik kontekst for å studere sosio-lingvistiske fenomener. Samholdet mellom talere av ulike språk, ytterligere delt opp etter socio-økonomisk status, alder og etnisitet, skaper forholdene for utviklingen av en miks av språk, kjent som Sheng. Denne urbane varianten av kenyansk swahili har utviklet seg fra et 'ungdomsspråk' til et vernakulært språk med bredere bruk. 'Sheng' representerer et unikt fenomen i studiet av språklig endring og innovasjon i en afrikansk kontekst, samtidig som det reflekterer den etnolinguistiske mangfoldet i Kenya og språkubalanse skapt av sosio-økonomiske ulikheter. Boken gir også innsikt i prosessene knyttet til urban flerspråklighet innenfor den spesifikke romlige strukturen i Nairobi.