En gang var jazz en livlig tilstedeværelse på radio, men i dag er sjangeren for det meste begrenset til satellittsenderne og lav-effektstasjoner langs kanten av radiobåndet. I "Jazz Radio America" tar Aaron J. Johnson oss med på en reise fra fremveksten av svart radio i 1948, fram til jazzens nesten totale forsvinning fra de kommersielle frekvensene etter 1980. Selv i jazzens storhetstid ble mange stilarter og artister ekskludert av programledere og DJ-er. Johnson utforsker hvordan beslutningspolitikken innen radiostasjonene og de politiske bruksområdene av mediet har formet jazzens radiomodeller. Boken belyser radioens rolle i de motstridende oppfatningene av jazz som Amerikas fremste kunstneriske bidrag til verden, som svart klassisk musikk, og som lydsporet til den afroamerikanske motstanden og opprøret i store deler av det tyvende århundret. "Jazz Radio America" vever en sammenflettet historie om musikken og mediet, og gir svar på tidløse spørsmål om hvorfor enkelte typer jazz blir spilt, samt hvorfor denne musikken fremdeles spilles så sjeldent.