På 1940-tallet, i det okkuperte Paris, begynte Jean Dubuffet å fremme en nyskapende visjon for kunst, som avviste klassiske oppfatninger av skjønnhet og i stedet omfavnet en mer visceralt estetikk. Med en banebrytende tilnærming til materialer og teknikker, blandet kunstneren malekunst med sand, glass, tjære, kullstøv og snor. Samtidig startet han oppbyggingen av en samling av kunst brut – verk laget utenfor den akademiske tradisjonen for fine kunst – inkludert besøk på psykiatriske institusjoner fra 1945 for å samle verk fra pasienter. Denne boken inneholder tekster av ledende forskere og presenteres med bilder som belyser Dubuffets forsøk på å gå utover de kunstneriske forventningene i sin samtid. Verkene er gruppert i seks tematiske seksjoner som fokuserer på spesifikke serier, fra hans graffiti-inspirerte "Vegger" til den beryktede portrettserien "Folk er Mye Vakrere Enn De Tror", samt "Corps de dames", en kontroversiell serie av "kvinnelige" landskap, og hans antropomorfe skulpturer, "Lille Statuer".