Boken 'Jeg vil også være med!' er en uvurderlig ressurs for barnehagepersonale, førskolelærerstudenter og andre akademikere som arbeider med tidlig barndom. Hovedformålet med verket er å gi en grundig forståelse av hvordan man kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak for barn som ofte opplever å bli avvist eller ignorert av sine jevnaldrende. For å oppnå dette, legger forfatteren vekt på både individuelle barns behov og deres sosiale omgivelser i barnehagen, ettersom relasjoner til andre barn og voksne spiller en avgjørende rolle i barnets utvikling og atferd. Boken drøfter flere teoretiske perspektiver, med fokus på lek, avvisning og betydningen av inkludering. Spesielt sentralt er teorien som omhandler hvordan barnehagepersonalet kan støtte barn som tidligere har vært utenfor, ved å integrere dem i leken. Forfatteren presenterer en praktisk metode med opprettelse av lekegrupper bestående av 2-3 barn sammen med en voksen, tilpasset den enkeltes situasjon og behov. Tiltakene er nøye utformet basert på innledende kartlegging, og gir et skreddersydd tilnærming til hvert enkelt barn, noe som understreker viktigheten av individuell støtte i tidlig barndomsutvikling.