Historier og fortellinger spiller en viktig rolle i barns utvikling av følelsesmessig kompetanse, samt hjelp til å forstå omgivelsene og sette pris på ulike perspektiver. I 'Classroom Tales' forklarer Fox Eades hvordan fortellinger er en essensiell del av barns utdannelse, noe som kan berike skoleløpet og fremme sosiale og analytiske ferdigheter. Forfatteren drøfter ulike typer historier som er nyttige i klasserommet, inkludert tradisjonelle fortellinger, eventyr og hellige historier. Hun undersøker også hvordan dynamikken mellom individer og grupper påvirker både fortellingen og mottakelsen av disse historiene. Videre tar hun for seg anerkjente terapeutiske bruksområder for fortellinger. Eades gir et utvalg av eksempler på historier og tilbyr praktiske tips for tilpasning av disse til forskjellige situasjoner og behov. Hennes råd inkluderer en rekke teknikker som bruk av rekvisitter, gi 'refleksjonstid' og oppmuntre til interaksjon. Seksjoner om kollektive historier og barn som fortellere viser hvordan barn kan inspireres til å skape sine egne fortellinger.