Boken 'Contemporary Art Therapy with Adolescents' tilbyr praktiske og kreative løsninger på de mange utfordringene klinikere møter når de behandler unge mennesker. Forfatteren kombinerer moderne teorier innen klinisk behandling med de kreative prosessene i kunstterapi for å finne en syntese som gir positive resultater i arbeidet med ungdom. Kliniske fagfolk, særlig kunstterapeuter, vil finne nyttige forslag om hvordan man kan bruke bilder for å berike relasjonene til tenåringsklienter. Boken utforsker prosessen med å bruke kunstskapning som en terapeutisk metode, samt utfordringene ved å anvende kreativitet innen dagens psykiske helseverden. Shirley Riley gir en grundig gjennomgang av nåværende teorier om ung utvikling og terapi, og understreker viktigheten av å stole på ungdommenes egne fortellinger i forhold til deres sosiale og økonomiske bakgrunn. Hun har funnet at denne tilnærmingen er å foretrekke fremfor å følge forhåndsbestemte vurderingsdirektiver som en primær funksjon av kunst.