Erfaringstimert anatomi er en undervisningsmetode som fokuserer på kroppslig læring ved å integrere interoceptiv bevissthet og bevisst bevegelse for å støtte helhetlig helbredelse. Denne tilnærmingen er helhetlig og subjektiv, der kroppen sees på som en inngang til dypere selvbevissthet og selvforståelse, noe som kan bidra til økt handlekraft og gjenoppretting av balanse mellom kropp og sinn. Boken kombinerer intellektuell læring med mild somatisk undersøkelse for å engasjere studentene på en flerfoldig måte. Dette illustrerte veiledningen til terapeutiske anvendelser av erfaringstimert anatomi bruker yogaterapi som rammeverk for somatisk utforskning. Etter en innføring i viktige grunnleggende prinsipper og læringsmetoder, forenkler de påfølgende kapitlene kompleks anatomisk informasjon til lettfattelige komponenter som integreres i tilgjengelige terapeutiske praksiser. Hvert erfaringkapittel inneholder en mengde utforskninger som inkluderer pust, selvpalpering, somatisk undersøkelse og yogaøvelser, for å styrke den bevisste opplevelsen av anatomiske deler og deres sammenhenger.