I denne oppdaterte utgaven av 'The Cult of the Amateur' presenterer Andrew Keen en skarp og provoserende kritikk av bruken av brukergenerert innhold og de uformelle standardene som preger mye av publikasjonen på nettet. Boken, som skapte mye debatt ved utgivelsen, har blitt omtalt som en av de mest betydningsfulle stemmene i vår tid når det kommer til internettets utvikling. Keen, ofte omtalt som 'anti-kristen' i Silicon Valley og en apostat fra dot-com-bølgen, belyser farene ved Web 2.0-mentaliteten og de naive ideene om 'mengdenes visdom'. Han argumenterer for at mye av innholdet på plattformer som YouTube, MySpace og blogger utgjør en uendelig digital skog av middelmådighet. Uten profesjonelle standarder eller redaksjonelle filtre kan dette innholdet forandre offentlig debatt og manipulere offentlig mening på alvorlig vis. Keen utfordrer leserne til å reflektere over konsekvensene av denne informasjonsoverfloden og oppfordrer til en høyere standard for digital kommunikasjon.