Hva har dødsfallet til korporal Patrick D. Tillman fra den amerikanske hæren i en hendelse med vennlig ild i Afghanistan i 2004 å gjøre med kultur? Hvordan har studiene av ideologi, koding, tema og representasjon innen kulturanalyse bidratt til vår forståelse av Reality TV, internett, mobiltelefoner, iPod og ledende merker i det ordnede kapitalismen, som Virgin, The Body Shop og Apple? Denne levende og velbegrunnede boken gir en kortfattet og autoritativ kritisk veiledning til kulturanalyse. Den viser hvordan feltet har utviklet seg gjennom fire viktige øyeblikk: det nasjonale/populære, det tekstlige/representasjonelle, global/post-essensialisme og governans/politikk. Hvert av disse øyeblikkene blir illustrert gjennom diskusjoner av representative tekster og konkrete eksempler fra populærkulturen. Boken oppnår dermed en ny, tilgjengelig fremstilling av opprinnelsen og utviklingen til dette fagfeltet. Den demonstrerer også hvordan leserens personlige erfaring kan plasseres systematisk i kulturelle krefter.