Nylige forsøk på å diversifisere og avkolonisere den litterære kanon som undervises ved universiteter har hatt en viss suksess. Likevel er denne utvidelsen av leselister bare begynnelsen på en bredere avkolonisering av litteraturstudier som fagfelt; det gjenstår fortsatt mye arbeid. Hvordan kan studenter og lærere best delta i dette presserende intellektuelle og politiske prosjektet? Anna Bernard argumenterer for at avkoloniseringen av litteraturstudier krever en endring i ikke bare hva, men også hvordan vi leser. Med levende språk utforsker hun arbeidet som allerede er gjort både innenfor og utenfor akademia, og utfordrer leserne til å reflektere over veien videre. Hun foreslår måter å anerkjenne og svare på den politiske innsatsen som tekster utfører, ved å vurdere spørsmål knyttet til språk og oversettelse, komparativ lesning, ideologiske argumenter og sjanger i forhold til historien om antikolonial kamp. Fremfor alt viser Bernard at selv om vi fortsatt har lang vei å gå, er arbeidet med å avkolonisere litteraturstudier helt essensielt.