Nylige tiltak for å diversifisere og avkolonisere den litterære kanon som undervises ved universiteter har hatt moderate resultater. Likevel er denne utvidelsen av leselisten bare en begynnelse på en bredere avkolonisering av litterære studier som fagfelt; det gjenstår mye arbeid. Hvordan kan studenter og lærere best delta i dette presserende intellektuelle og politiske prosjektet? Anna Bernard hevder at avkoloniseringen av litterære studier krever en endring ikke bare i hva vi leser, men også i hvordan vi leser. I livlig prosa utforsker hun arbeidet som allerede er gjort, både innen og utenfor akademia, og utfordrer leserne til å tenke over hvor vi skal gå herfra. Hun foreslår måter å gjenkjenne og svare på den politiske rollen som tekster har, med tanke på spørsmål om språk og oversettelse, sammenlignende lesing, ideologiske argumenter og sjanger i forhold til historien om antikolonial kamp. Fremfor alt viser Bernard at selv om vi fortsatt har langt igjen, er arbeidet med å avkolonisere litterære studier en viktig og nødvendig oppgave.