I denne populære teksten, nå i sin tredje utgave, presenteres leserne for en levende innsikt i de kulturelle og sosiale kompleksitetene ved matpraksis og det nåværende matsystemet. Boken, som trekker på innsikter fra det tverrfaglige feltet matstudier, engasjerer lesernes nysgjerrighet ved å fremheve matens tilsynelatende paradokser: hvordan mat både er en individuell og sosial opplevelse, avslører både distinksjoner og konformitet, og i vår moderne tid, virker å komme fra alle steder, men samtidig fra intet spesifikt. Hver kapittel innledes med en fascinerende casestudie og avsluttes med foreslåtte ressurser og aktiviteter. Temaene som dekkes inkluderer identitet, restauranter og matmedia, helse, markedsføring, industrialisering, global mat, overskudd og knapphet, samt sosial endring. Oppdateringer og forbedringer i denne utgaven gjenspeiler nye akademiske innsikter i hvordan mat er involvert i sosiale medier, sosiale bevegelser og COVID-19-pandemien. Boken kombinerer konsepter og empiriske beretninger for å adressere sentrale problemstillinger knyttet til mat og samfunn.