«Kjønn og media» av Rosalind Gill er skrevet i en klar og tilgjengelig stil, og tar for seg aktuelle eksempler fra anglo-amerikansk media. Boken tilbyr en kritisk introduksjon til studiet av kjønn i media, samt en oppdatert vurdering av de sentrale spørsmålene og debattene som omhandler emnet. I motsetning til en ensidig positiv eller negativ vurdering utforsker boken det motstridende karakteren av moderne kjønnsrepresentasjoner. Her stilles sterke uttrykk for jentemakt opp mot rapporter om epidemiske nivåer av anoreksi blant unge kvinner, moralpanikk rundt idealiserte fremstillinger av menn med 'six-pack', samtidig som det er en nærmest taushet rundt den utbredte re-seksualiseringen av kvinners kropper. Boken belyser også den økende bruken av ironi og lekfullhet som gjør kritikk svært utfordrende. Gjennom en grundig analyse av fem medieområder – talkshows, magasiner, nyheter, reklame og moderne skjerm- samt papirromaner – undersøker den hvordan representasjoner av kvinner og menn endrer seg i det tjueførste århundre, delvis som respons på samfunnsmessige endringer.