I dagens samfunn kan en tweet seile rundt og bli lest av millioner på bare minutter; en video kan kaste en politisk karriere i grus på timer, og en helt ukjent person kan bli en internasjonal kjendis over natt. Viralt innhold er noe enkeltpersoner skaper, regjeringer frykter, og selskaper ville gi mye for å oppnå. Men hva ligger egentlig bak fenomenet viralisering, og hvordan fungerer det? I boken 'Going Viral' av Nahon og Hemsley dykker forfatterne ned i de viktigste faktorene som bidrar til at innhold blir delt og spredd på nettet. De analyserer nettverkskarakteristikker som spiller en avgjørende rolle i prosessen med viralisering, inkludert viktigheten av portvoktere som styrer informasjonsflyten og knytter sammen ulike nettverk. Forfatterne utforsker også betydningen av menneskelig oppmerksomhet og forklarer hvordan fenomener som munn-til-munn metoden, følgeeffekter, homofili og interesse-nettverk bidrar til mønstrene i individuell atferd som fører til virale hendelser. 'Going Viral' er en grundig analyse av mekanismene bak viralisering og gir leseren en dypere forståelse av hva som virkelig skal til for at noe skal bli en global sensasjon.