«Instagram» står sentralt i den globale digitale kulturen og har siden lanseringen i 2010 gjort selfies, filtre og firkantede rammer til en uunngåelig del av hverdagen. Dette er den første grundige utforskningen av Instagram i bokform, hvor forfatterne Tama Leaver, Tim Highfield og Crystal Abidin følger utviklingen av denne ikoniske mobilfotografiapplikasjonen, både som en plattform og som en kulturell fenomen. Boken tar for seg nye visuelle estetikker i sosiale medier, veksten av influensere, og de nye visuelle økonomiene som har oppstått, i tillegg til de komplekse politiske dimensjonene ved plattformen. Den dykker også ned i hvordan brukerne tilpasser sin bruk av Instagram over tid og hvordan de responderer på de stadig skiftende funksjonene. Gjennom forskjellige kapitler belyses hvordan ulike underkulturelle grupper rundt om i verden benytter Instagram, samt hvordan museer, restauranter og offentlige rom jobber for å fremstå som 'Instavennlige'. Forfatterne argumenterer for at Instagram ikke bare er et verktøy for å fange øyeblikk og milepæler, men også har forandret måtene folk kommuniserer og deler på, samtidig som det har skapt nye tilnærminger til digitalt samspill.