Døden av Gud i den vestlige verden fungerte som en prolog til en metafysisk såpeserie som fortsatt pågår i dag. Kristendommens genistrekk var å kombinere en sterk tro på individet med løftet om evig deltakelse i det Absolutte. Når denne drømmen ble borte, ble det gjort forskjellige forsøk på å gi individet et minimum av eksistens. Det nyeste av disse forsøkene er reklame, som søker å vekke begjær og forvandle individet til et lydig spøkelse, dømt til å følge reklamasjens hver anledning. Men, som med tidligere forsøk, feiler denne overfladiske deltakelsen i verden, og ulykke og depresjon sprer seg fortsatt. Vi kan imidlertid alle skape en kald revolusjon i oss selv ved å ta et skritt tilbake fra informasjons- og reklameflyten. Vi trenger å ta oss tid til å koble fra, slå av TV-en, skru av smarttelefonene, slutte å kjøpe unødvendige ting, og innta en estetisk holdning til verden. Det handler ofte bare om å forbli stille i noen sekunder. Dette er et av hovedtemaene som utvikles av Michel.