Boken 'Language, Media and Society' gir en ideell innføring i analysen av språk som et sentralt element i hverdagsinteraksjoner og media. Den hjelper studenter å reflektere kritisk over hvordan enkeltpersoner og medieskapere bruker språk for å både gjenspeile og konstruere sosiale identiteter. Hvorfor møter vi ulike språkformer avhengig av sted, hvem vi møter, og hvilken type media vi konsumerer? Hvilke antagelser gjør vi om hverandre i interaksjoner, og hvilke forutsetninger har medieskaperne om oss når de utarbeider det vi ser og hører? Når kan språket som brukes i samfunnet og av media føre til sosial endring, og når bidrar det til å opprettholde eksisterende maktstrukturer og klasseskiller? I 'Language, Media and Society' lærer studenter å legge merke til språkets egenskaper i de interaksjoner de har og i media de møter i hverdagen. Boken gir også en dypere forståelse av forholdet mellom språk, media og den større verden rundt oss, uten krav om forkunnskaper i sosiolingvistikk.