Lobbying og politiske interessegrupper inntar en ambivalent posisjon i moderne demokratier. Selv om lobbying ofte sees med skepsis, fungerer det også som en viktig kanal for å løfte frem stemmer i politiske debatter. I denne innsiktsfulle boken presenterer John C. Scott en ny sosiologisk forståelse av politikk og politikkformulering. Interessegrupper bidrar til å sette politiske agendaer, gir støtte til beslutningstakere, og mobiliserer ressurser knyttet til ulike saker. De fungerer også som et middel for enkeltpersoner og organisasjoner til å oppnå en fordel over andre i sosialt og økonomisk liv. Scott integrerer teori og forskning om interessegrupper i politisk sosiologiens tilnærming til spørsmål om makt, ulikhet, og offentlig politikk. Som han overbevisende avslører, viser en sosiologisk forståelse av lobbying og interessegrupper hvordan grensene for representativt demokrati tar form. Gjennom bruk av casestudier og data, samt organisering etter temaer som innflytelse, kollektiv handling, representasjon, og ulikhet, fremstår boken som en uunnværlig ressurs for studenter av disse emnene.